מוכנות לכיתה א' וללמידה פורמאלית מתחילה בגן הילדים.
ישנה תפיסה שגויה את גן הילדים שהינו שלב מעבר בין הבית לעולם האמיתי שנקרא בית הספר ושרק בו מתחילה ומתרחשת למעשה הלמידה. תפיסה מוטעת זו היא שיוצרת את הפערים ההולכים ומתרחבים ככל שעולים במעלה הסולם בשנות בית הספר וכשהבסיס רעוע המגדל יכול לקרוס.
אם כן, מה צריך לעשות?
ראשית זה הבית, להבין שהבית הוא מרכיב משמעותי בהצלחה הלימודית.
תפיסת הבית את החשיבות בהשקעה בגיל הרך היא תחילת הדרך קוראים לזה בית תומך למידה ובית תומך למידה אינו בית שבהכרח יש בו בסיס כלכלי חזק.
יש כל כך הרבה פעולות זמינות שניתן לעשות וחשוב שיעשו שאינן מצריכות יכולות כלכליות גבוהות אלא הבנה וכוונה אמיתית.
הבית צריך לאפשר מרחב למידה שיש בו ספרים חומרי יצירה משחקים טיולים קשרים משפחתיים והרבה שמחה. בדיוק כמו צריכת מזון כך נקפיד לצרוך את אותם עזרים כחלק בלתי נפרד מתרבות הבית המהווים את המזון הרוחני של האדם.
בהמשך, יש תפקיד למערכת החינוך ולגני הילדים.
אוריינות מתחילה בקדם יסודי כשפעילויות לימודיות רבות ניתן לעשות בע"פ תוך כדי משחק וחוויה. משחקים של זכר נקבה, יחיד רבים, הפכים מילים נרדפות סיפור חשבוני – הכל בע"פ כדי שבבוא הזמן שהילד.ה יגיעו לביה"ס יוכלו להמיר את הידע שצברו באמצעות קריאה וכתיבה. יהיה לו או לה קל לעשות את המעבר אל הכתב בזכות הזיכרון שנצבר, קל יותר לעבוד עם חוברות עבודה.
והכי חשוב ובעיקר אהבה, אנו לומדים טוב יותר ממי שאוהבים.
בתמונה, פעילות של ראשית קריאה עם ילדה דרך כיור בפלסטלינה של אותיות וצלילים במרכז הלמידה המדהים שפתחה "עמותת קדמה לשוויון בחינוך" לילדיי שדרות המפונים בים המלח שבו נטלתי חלק במהלך מלחמת "חרבות ברזל".
דרך החוויה נלמד טוב יותר.