אוטונומיה מקצועית היא המקום שבו קיימת תחושת שייכות ויכולת לתת ביטוי אישי ומקצועי במקום העבודה. להביא את עצמינו את הדברים החשובים האיכויות שלנו, את מה שרוצים לממש, קוראים לזה סיפוק אישי.
עובדים.ות אינם בובה על חוט המשרתים את המערכת ומתוכנתים על ידיה וזאת בדיוק אחת הבעיות במערכת החינוך ומערכות נוספות שאין לעובד.ת אפשרות לביטוי יצירתי דבר המיצר תחושת תסכול איומה ושחיקה.
אם נתמקד בעולם גן הילדים שממנו צמחתי מקצועית, גן הילדים יכול להוות מראה לכל מקום עבודה.
אז מהי למעשה אוטונומיה לגננת?
אוטונומיה לגננת היא אוטונומיה לפעול בתוך הגן במרחב מקודש, אבן דרך חיונית להתפתחות המקצועית והאישית של הגננת. חינוך לגיל הרך הוא אחד מהמקצועות השוחקים וככזה, על הגננת להטעין מצברים על בסיס יומיומי.
בנוסף לחשיבות לסטנדרטים האחידים בגני הילדים העולים מתוך חוק הפיקוח והתקנות, האוטונומיה החינוכית והמחשבתית של הגננת והזכות להביא אותן לידי ביטוי במרחב הגן היא יסוד משמעותי לשימור ותיעול האנרגיות של הגננת והצוותים החינוכיים למקומות מעצימים.
חשוב שההשתלמויות הלימודיות המחייבות יזמנו קשת רחבה וגמישה יותר של אפשרויות לבחירה, כדי שכל גננת תוכל ללמוד ולהתפתח בתחומים המעניינים אותה.
אחד הדברים שהצילו אותי במשברים הגדולים שחוויתי במקום העבודה, היא הפילוסופיה החינוכית האישית שפיתחתי במהלך השנים היא זו שהנחתה אותי בשימור סטנדרטים גבוהים שעליהם הקפדתי ולמעשה היא זו שמרה עליי.
האוטונומיה שיצרתי לעצמי היא זו שדרבנה אותי לצאת ללימודים ולהכשרות כדי להמשיך להתפתח לרענן כוחות ולשפר את רמת ההוראה שלי. היא לימדה אותי שכשהפן האישי והפן המקצועי שלובים זה בזה התוצרים שלי כגננת טובים יותר ואני מרגישה ממומשת יותר.
היא זו שעזרה לי להישאר איתנה ורלוונטית בימי המשבר בהם חוויתי תחושות קשות של אבדן דרך וחוסר וודאות.
צילום: ליה יפה